Meteen naar de inhoud

F1 22 setup gids: hoe maak je de beste setups in F1 22

In deze F1 22 setup gids gaan we je uitleggen hoe je de beste setups maakt in F1 22. Setups zijn enorm belangrijk om sneller te worden in F1 22, echter is het niet altijd even makkelijk om een goede setup te maken. Daarom gaan we de aerodynamica, versnellingsbak, ophangingsconstructie, ophanging, remmen en banden bespreken in deze gids. Na het lezen van deze ‘F1 22 setup gids: hoe maak je de beste setups in F1 22’ begrijp jij een stuk beter hoe setups werken. Ook gaan we uitleggen hoe je een time trial setup kunt aanpassen voor een race. Dus pak je notitieboek en een snack erbij, want het gaat een lange uitleg worden!

Aerodynamica in F1 22

Voordat we naar de setup gaan kijken willen wij kort uitleggen wat aerodynamica betekent in F1 22. De aerodynamica zijn de voor- en achtervleugel van een Formule 1 auto. Dit is op het gebied van aerodynamica het enige wat je kan aanpassen in F1 22 PS5, F1 22 PS4 en F1 22 Xbox One. Deze vleugels zorgen ervoor dat de auto als het ware in de grond wordt geduwd en dit betekent heel simpel gezegd dat je sneller door de bochten kan gaan. 

Maar hoe werkt dit precies tijdens het rijden? Laten we even heel overdreven beginnen met 50 voorvleugel – 0 achtervleugel. Dit zijn de meest maximale en minimale sliders die je kunt instellen voor je vleugels in deze game. Door je vleugels op deze manier af te stellen ontwikkel je enorm veel rotatie aan de voorkant van je Formule 1 auto. Je zorgt er als het ware voor dat de auto overstuur krijgt en dat de achterkant van de auto continu de voorkant voorbij wil glijden. Vaak zie je dat een time trial setup iets meer overstuur heeft dan een race setup. Als je dit in een race zou doen, dan raken je achterbanden binnen een paar rondes oververhit van het continue glijden. De kans op wielspin is ook vele malen groter en dit zal er ook voor zorgen dat je bandentemperatuur en slijtage hoger wordt. En dit zal je uiteindelijk trager maken tijdens een race. 

Dan gaan we naar het tegenovergestelde 0-50 vleugels. En nu zal je merken dat de auto een stuk meer in balans is maar dat je de auto amper kan insturen. Dit heet onderstuur. Het wordt moeilijker om de apexes te raken, omdat de auto rechtdoor wil gaan in de bochten. Hierdoor zal je langzamer moeten rijden om de bochten te halen en verlies je ook veel tijd. 

Om de beste F1 22 setups te maken is het daarom belangrijk om een setup te hebben die snel is door de bochten, maar ook lief is voor de banden. En hiermee bedoel ik dat je setup niet binnen een paar ronden zorgt voor oververhitte banden. De truc is daarom om een setup te vinden die goed instuurt, maar niet te veel roteert. Dit betekent ook dat er een verschil mag zitten tussen een time trial setup en een race setup. Met time trial wil je dat de auto nog beter roteert, want bandenslijtage en temperatuur spelen geen rol in time trial. Maar als je een time trial setup in een race gebruikt dan krijg je te veel last van overstuur, te hete banden en een hogere bandenslijtage.  Tijdens een race wil je een iets stabielere auto. Je wil net geen last hebben van onderstuur. Dit zorgt allemaal voor minder snelheid wat tijd kost en je uiteindelijk trager wordt in een race.  

Maar wat kun je dan op het gebied van aerodynamica en vleugels aanpassen om je time trial aan te passen naar een race setup. Natuurlijk kun je veel meer dan alleen de vleugels aanpassen naar een race setup. Hier komen we later in deze F1 22 setup gids verder op terug tijdens het bespreken van het differentieel, ophanging en overige setup opties om de beste setups in F1 22 te ontwikkelen. Voor nu hebben we het alleen over de vleugels. 

Wat kun je dan wel doen om meer balans te creëren in je setup? Merk je dat je veel overstuur hebt met een time trial setup dan kun je dit aanpassen voor een race setup: 3 tot 8 clicks meer achtervleugel te zetten of 3 tot 8 clicks minder voorvleugel. Wat je dus als het ware doet is de voor- en achtervleugel dichter bij elkaar brengen voor een race setup.  

Als je dit doet dan merk je dat je een stuk minder last hebt van overstuur. Hierdoor is je auto smoother en makkelijker te rijden in een race. Dit betekent weer minder bandenslijtage waardoor je ook sneller bent over een langere afstand. 

Heb je last van onderstuur, wat niet snel gebeurd met een time trial setup, dan kun je het volgende aanpassen met vleugels: 3 tot 8 clicks minder achtervleugel, 3 tot 8 kliks meer voorvleugel of beide combineren, maar let hierbij op dat je niet te enthousiast wordt. Anders slaat je setup door en krijgt het weer last van overstuur. Zoals je ziet, probeer je juist nu de afstand tussen de voor- en achtervleugel te vergroten.

Het doel voor in een race is dus om niet één snelle ronde te rijden, maar dat je continu snelle rondes kan blijven rijden. Dit doe je door een setup te creëren die smooth en makkelijk rijdt. Hierdoor maak je minder fouten zorg je ervoor dat je bandentemperatuur in de juiste window blijven. Dit is de bedoeling van een goede setup en maakt je een stuk sneller in F1 22.

Hoe werkt de versnellingsbak in F1 22

Het differentieel is wat lastiger om uit te leggen, omdat je het niet kan zien aan de buitenkant van een Formule 1 auto. Maar in F1 22 kun je het differentieel aanpassen via ‘on throttle’ en ‘off throttle’. Aanpassingen die je maakt in de setup zal je eigenlijk alleen voelen aan de achterkant van de auto en daar gaan we in onze F1 22 setup gids meer over uitleggen. 

En net zoals met de vleugels beginnen we heel extreem. Dus we beginnen met 100 on throttle en 50 off throttle. Wat dit doet is veel overstuur creëren. Deze 100 – 50 differentieel zorgt ervoor dat je vooral tijdens het ingaan van de bocht en aan het midden van de bocht het differentieel locked. Dit betekent dat de achterkant van de auto agressief roteert en dit zorgt voor veel overstuur mid-bocht. Dit lijkt goed, echter is 100-50 te veel rotatie voor F1 22. Daarom is het vinden van het juiste differentieel erg belangrijk en deze ligt met on throttle voor een race vaak tussen de 50 en 65

Nu gaan we het tegenovergestelde doen. 50 en 100 op het differentieel. Dit zal veel onderstuur creëren, want je hebt geen rotatie meer die je ontwikkeld via het differentieel. Dit is perfect voor de achterbanden want deze gaan niet slijten, maar het is enorm slecht voor je snelheid. Want off throttle heeft een groot effect op de rijbaarheid van je auto. Dit zorgt er namelijk voor hoe goed je kan insturen voor een bocht. Heb je deze op 50 staan, geheel richting locked, dan creëer je veel overstuur en rotatie. Zet je dit op 100 dan heb je meer onderstuur. Met off throttle is het dus belangrijk om juiste balans te vinden om een goede rotatie te cremeren die snel is door de bochten maar niet te veel roteert waardoor je de auto niet meer onder controle hebt. Vaak ligt dit voor de beste setups in F1 22 voor een race tussen de 50 en 53. 

Is dit allemaal een beetje te technisch dan is dat niet zo erg. Gelukkig kunnen we dit in onze F1 22 setup gids ook heel kort samenvatten: 

  • Off throttle heeft invloed op de rijbaarheid tijdens het ingaan van de bocht en midden van een bocht. 
  • On throttle heeft invloed op de exit en tractie uitkomen van een bocht. 

Dit is heel simpel uitgelegd hoe het differentieel werkt in F1 22. 

Ophangingsconstructie: rechts, rechts, links, links

In F1 22 zijn er vier mogelijkheden die je kunt veranderen in F1 22 en dat zijn de front camber, rear camber, front toe en rear toe. Dit is een van de meest ingewikkelde onderdelen van de setup, maar gelukkig heeft het ook een van de makkelijkste oplossingen. In onze F1 22 setup gids leggen wij je uit hoe dit werkt. 

Toe is de hoek waarin de banden naar wijzen. In F1 22 zetten we toe bijna helemaal naar links. Camber is de hoek van de wielen ten opzichte van de grond als je de auto van de voorkant bekijkt. De manier hoe de band het asfalt raakt verandert naarmate je de ophanging verandert. Idealiter wil je in F1 22 de camber op zijn hoogst hebben staan, helemaal naar rechts om zo de meeste snelheid en grip door de bochten te hebben. En in onze F1 22 setup gids gaan we je nu kort uitleggen waarom dit zo is.  

Camber en toe maken niet het grootste verschil in rondetijden, zoals hoe bijvoorbeeld aerodynamica dat doet. Ga je met 1-1 vleugel rijden op Monaco dan ben je echt secondes trager dan met 50-48 vleugel. Camber en toe zorgen meer voor hoe de auto voelt. Maar het is zoals je zo gaat zien wel een enorm belangrijk onderdeel wat de auto fijner en makkelijker laat rijden tijdens time trial of een race.  Als je dit namelijk niet goed hebt staan dan kan je bandenslijtage wel wat hoger worden wat je natuurlijk niet wil hebben tijdens een race. 

Gelukkig kom je op F1 22 op elk circuit heel goed weg met rechts, rechts, links, links. Dit betekent dat je de eerste twee sliders helemaal naar rechts schuift en de laatste twee helemaal naar links. Dit is vaak de snelste optie voor de beste setups in F1 22.

Ophanging: enorm belangrijk voor de beste setup in F1 22

De ophanging is waarschijnlijk het lastigste onderdeel van de setup, omdat je veel verschillende mogelijkheden hebt die allen nauw met elkaar samenhangen. Je hebt zes opties om aan te passen, namelijk: front suspension, rear suspension, front anti rollbar, rear anti rollbar, front ride height en rear ride height

Dit tabblad van de setups is verantwoordelijk over hoe de auto voelt over hobbels, kerbs en in het algemeen hoe soepel de auto rijdt door de bochten. Als je de ophanging op de juiste manier aanpast dan merk je een enorm verschil als je rijdt over het circuit en heeft dit een gigantisch positief effect op je bandentemperatuur en bandenslijtage. Hoe werkt dit nu precies? High Level Simracing zal het je uitleggen! 

Front en rear suspension werken het tegenovergestelde van elkaar. Verlaag je front suspension naar 1 dan creëer je overstuur. Verhoog je het naar 11 dan creëert het meer onderstuur. 

Dan gaan we naar rear suspension en hier heb je dus het tegenovergestelde. Zet je rear suspension op 1 dan creëer je meer onderstuur. Verhoog je het naar 11 dan creëer je veel overstuur.

In F1 22 zie je vaak de rear suspension wat lager staan. Op deze manier creeer je stabiliteit in F1 22 aan de achterkant van de auto en dit zal je ook vaak nodig hebben. F1 22 staat erom bekend dat de achterkant van de auto vrij losjes is. Door de achterkant van de ophanging lager te zetten zorg je ervoor dat de auto beter in balans is. De front suspension verschilt echt per circuit. Soms wil je meer rotatie en zet je deze wat lager. Andere keren zet je dit weer wat hoger om wat meer onderstuur te ontwikkelen. 

Naast dat de front en rear suspension je rotatie door de bochten kan verbeteren heeft het ook veel invloed met over kerbs gaan. Over het algemeen zorgt een lagere ophanigng ervoor dat je dat je makkelijker over kerbs en hobbels gaat, omdat de auto minder stijf is. Als de auto stijf is dan wil je soms echt van kerbs afvliegen wat soms niet lekker rijdt, omdat de auto dan onvoorspelbaar wordt.

Dan de anti rollbars deze werken gelijk als de suspension. Dus front anti rollbar naar 1 dan creëer je de meeste rotatie aan de voorkant en dus overstuur. Verhoog je de front anti rollbar naar 11 dan creëer je meer onderstuur aan de voorkant. 

De achterkant is weer precies het tegenovergestelde. Zet je de rear anti rollbar op 1 dan creëer je onderstuur. Zet je deze op 11 dan creëer je overstuur. Een setup met 1-11 anti rollbar creëert dus de maximale overstuur wat je kan halen uit je anti rollbars. 

Dit zagen we bijvoorbeeld in F1 2020 vrij regelmatig dat setups 1-11 suspension en rollbar hadden staan om zo maximale rotatie te creëren. In deze game is het een stuk minder heftig, omdat de achterkant van de auto van nature minder grip heeft. Daarom wil je de achterkant vaak iets minder extreem hebben staan in F1 22.  

Daarnaast als je lager gaat met de anti rollbar geeft het ook iets meer tractie uitkomen van de bocht. Maar ook hier is het dus belangrijk dat je een goede balans weet te vinden tussen onder- en overstuur.

Tot slot hebben we nog de rijhoogte en de rijhoogte kan veel verschil maken voor de balans door de bochten en je top snelheid op de rechte stukken. Eerst zal ik de rijhoogte nog even uitleggen. Als je hoger gaat met je rijhoogte dan ga je langzamer op een rechte stuk qua top snelheid maar heb je meer balans door de bochten. Dus 11-11 rijhoogte ga je langzaam op een recht stuk maar het heeft wel enorm veel balans in de bochten. Je kan hierdoor ook makkelijker over de kerbs rijden, maar over het algemeen is het gewoon te traag.

Zet je rijhoogte op 1-1 dan ben je een stuk sneller op de rechte stukken en is de auto wat agressiever. Alleen 1-1 is erg onstabiel. Daarom wil je over het algemeen de rijhoogte aan de achterkant in F1 22 vaak iets hoger zetten dan de voorkant om zo ervoor te zorgen dat de auto wat meer in balans is. Als je hoger gaat met je rijhoogte dan is de auto meer in balans, rij je makkelijker over kerbs heen en heb je meer tractie uitkomen van een bocht maar ben je langzamer op de rechte stukken. Het is ook hier weer belangrijk om een goede balans te vinden. 

Dus hoe pas je een time trial setup aan voor een race? Een time trial setup is gefocust op zoveel mogelijk rotatie creëren over één rondje en dan zo snel mogelijk gaan. Je hoeft je geen zorgen te maken over bandentemperatuur en slijtage. Dit zorgt ervoor dat je over één ronde heel snel gaat wat ideaal is voor time trial. Maar tijdens een race zorgt dit voor zeer hoge bandentemperaturen. Hoge bandentemperaturen zorgen ervoor dat je bandenslijtage snel omhoog gaat en dat wil je niet hebben tijdens een race want dan verlies je na een paar rondes heel veel tijd.

Hoe we dit kunnen veranderen is door de auto wat meer in balans te brengen. De auto wat minder rotatie geven en wat stabieler te maken door de bochten. En wij hopen dat je nu dankzij onze uitleg weet hoe je dit kan veranderen, zodat je de setup naar je eigen wensen kan aanpassen voor een race, maar ook voor time trial setup.

De remmen zijn te simpel in F1 22

De remmen hoeven we denk ik minder uit te leggen, want iedereen weet dat je door de rem in te trappen de auto laat afremmen. Hoe dat allemaal precies werkt is vrij ingewikkeld in de echte wereld van de Formule 1, maar veel te simpel gemaakt in F1 22. Wij hoeven ons enkel te focussen op twee punten: brake pressure en brake bias. 

Zoals we vaker doen bij High Level Simracing is in onze F1 22 setup gids gaan we kijken wat deze opties inhouden om de beste setup te ontwikkelen. We beginnen met brake pressure en zetten dit op 50%. En wat je hierdoor zal merken is dat je minder hard kan remmen en daardoor een veel langere remweg hebt dan bij bijvoorbeeld 100%. Dit is ook een stuk langzamer, zet daarom nooit je brake pressure op 50%. 

Nu gaan we naar de maximale brake pressure. Dit is wat we bijna altijd rijden in F1 22 en je merkt meteen dat de auto gewoon goed afremt. Je haalt de bocht en dit is wat je wil hebben. Er zijn simracers die het iets lager zetten tot bijvoorbeeld 96%, maar over het algemeen is een brake pressure van 100% het snelste in F1 22. Mocht je in de regen rijden dan kan het soms fijn zijn om de brake pressure iets te verlagen naar bijvoorbeeld 95%. Dit kun je vooral doen als je merkt dat je banden blokkeren tijdens het remmen in de regen.

Dan gaan we door naar front brake bias en deze kun je helaas altijd op 50% zetten F1 22. De brake bias, kun je trouwens op elk moment tijdens de kwalificatie of race aanpassen, dat is wellicht goed om te weten maar bij High Level Simracing passen wij dit eigenlijk nooit aan.

Bandenspanning speelt een cruciale rol voor je bandentemperatuur

De banden hebben denken wij geen verdere toelichten nodig, maar het is wel erg interessant om te weten hoe je de beste performance uit je banden kan halen in deze F1 22 setup gids. In de setup kunnen we de bandendruk veranderen en deze heeft invloed op de temperatuur van je banden. In F1 22 wil je dat je banden tussen de 94 en 98 graden zit voor de optimale performance. Dus als je merkt dat je bandentemperatuur vaak hoger wordt dan 94 tot 98 graden dan is dit één van de belangrijkste onderdelen van je setup om de temperatuur te verlagen… of te verhogen als je merkt dat je temperatuur te laag is. 

Dan gaan we nu kijken wat voor invloed de bandendruk heeft op de temperatuur van je banden. Als je deze maximaal zet dat zorgt dit ervoor dat je iets meer top snelheid zal hebben, maar je zal ook veel meer hitte krijgen in je banden en minder grip hebben in de langzame bochten. Met een maximale bandenspanning komen je banden al snel boven de 100 graden en dit is één van de belangrijkste redenen dat je snelheid zal verliezen in F1 22. 

Dan gaan we nu de bandendruk verlagen en je zal snel merken dat de bandentemperatuur al in de buurt komt van 94 tot 98 graden. Je zal ook merken dat je meer grip hebt in de langzame bochten, maar dat de auto misschien een beetje lui wordt met insturen als de snelheid iets hoger ligt. 

Daarom is het belangrijk om de juiste afstelling te vinden voor je bandendruk, zodat je banden niet oververhitten maar ook niet lui aanvoelt tijdens het sturen. Vaak is dat een paar rondes testen en kom je al vrij snel op de ideale bandendruk voor jouw rijstijl. 

8 reacties op “Blog: F1 22 setup gids: hoe maak je de beste setups in F1 22”

  1. Eddy van Petersen EVP-redbull

    Ik gebruik deze set ups nu steeds vaker , hier en daar pas ik de ophanging iets meer aan naar mijn rijstijl puur omdat ik zoveel aan de info van Roberto en high level Simracing heb gehad dat het hele verhaal wat betreft de set ups veel duidelijker is geworden dat scheelt zo enorm thanks allemaal Mvg Eddy

    1. Hi Eddy,

      Super gaaf om te lezen dat onze F1 22 setup gids en de tips van Roberto jou hebben geholpen! Als je nog suggesties hebt over F1 22 tips, blogs of andere onderwerpen die we kunnen bespreken op High Level Simracing, dan horen wij het graag.

      Met vriendelijke groet,

      High Level Simracing

  2. Eindelijk begrijp ik wat ik al die tijd fout deed.
    Waardoor het dus na 5 a 6 ronden meer op een boot leek dan een F1 auto
    Dankzij High Level Simracing en de tips van Roberto ben ik op elk circuit 4 tot 5 seconden sneller.
    puur doordat mijn set ups 100% beter kloppen
    En ik dankzij jullie hulp van rem hulp gemiddeld naar rem hulp uit met ABS gegaan en mijn einddoel uiteraard zonder hulpmiddelen.

    onwijs bedankt
    mvg
    Kees Willemse

    1. Hi Kees, voor een full wet race kun je het volgende aanpassen:
      – Meer vleugel op de auto zetten. Tussen de 5 – 10 klikken voor zowel voor- en achter.
      – Off throttle differentieel 1 tot 2 klikken hoger zetten voor meer balans als je geen gas aan het geven bent.
      – De voorkant van de ophanging iets hoger zetten en de achterkant iets lager. Op deze manier bouw je meer stabiliteit in de auto.
      – Rijhoogte achter met 1 klik verhogen.
      – Banden zowel voor en achter 1 tot 2 klikken hoger zetten.

      Laat ons weten of dit jou heeft geholpen!

      High Level Simracing

  3. onwijs bedankt voor de geweldige tips om een juiste setup te hebben voor een full wet race.

    ik heb het precies veranderd zoals u zei en voor een full wet race op het cicuit van Belgie is het perfect

    nogmaals heel erg bedankt
    eindelijk weer plezier in het sim racen
    mvg
    kees willemse

  4. goedemiddag Helden van High Level Simracing.

    ik wil nog even laten weten of de tips die ik kreeg op mijn vraag over eventuele aanpassingen bij een full wet race.
    Daar kan ik alleen volmondig jazeker op zeggen.
    sterker nog met al jullie tips en de uitleg op een niveau dat voor iedereen duidelijk is wat er nou veranderd bij een aanpassing,
    vind ik full wet racen bijna leuker dan droog weer,

    nogmaals: onwijs bedankt voor jullie hulp
    mvg
    Kees Willemse

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *