Hoe verander je een Time Trial setup naar Race setup
In deze blog gaan we je uitleggen hoe je een time trial setup kunt veranderen in een optimale race setup. High Level Simracing zal dit stap voor stap uitleggen, maar je kunt ook de onderstaande video bekijken als je de tips liever in een video voorbij ziet komen in plaats van dat je deze F1 22 tips leest. Dus hoe verander je een time trial setup naar een race setup? Laten we beginnen!
Veranderingen aan de aerodynamica
We beginnen met de aerodynamica en in F1 22 kunnen we de voor- en achtervleugel voor de aerodynamica veranderen. Hoe hoger je de vleugels hebt staan, des te meer downforce je hebt. Dit betekent dat je over het algemeen een stuk sneller door de bochten gaat, maar dat je langzamer bent op de rechte stukken. Heb je minder vleugel staan, dan ben je langzamer door de bochten en haal je een hogere top snelheid op de rechte stukken.
Hoe kun je een time trial setup aanpassen naar een race setup? Time trial setups zorgen er over het algemeen voor dat de auto enorm goed roteert. Dit is erg fijn met een time trial setup, want dit zorgt ervoor dat je auto sneller door de bochten gaat. Maar, met tijdrijden heb je geen last van banden die oververhit raken of slijten. Daarom heb je vaak als je een race gaat doen met een time trial setup dat de achterkant van de auto erg losjes en speels wordt. Hierdoor moet je veel corrigeren en verlies je vaak tijd tijdens een race. Om een time trial setup aan te passen naar een race setup kun je ervoor zorgen dat de vleugels iets dichter bij elkaar komen te liggen, dus een paar kliks minder voorvleugel en/of meer achtervleugel. Dit zorgt ervoor dat de auto iets minder snel roteert en beter in balans is voor tijdens een race.
Hoe pas je de versnellingsbak aan in F1 22
In F1 22 kun je de versnellingsbak aanpassen via ‘on throttle’ en ‘off throttle’. Aanpassingen die je maakt in de setup zal je alleen voelen aan de achterkant van de auto en we gaan je nu uitleggen hoe je de versnellingsbak het beste kunt aanpassen voor een race.
On throttle heeft invloed op de exit en tractie uitkomen van een bocht. Deze kun je voor een race vaak hetzelfde laten staan als tijdens het tijdrijden. Als je merkt dat je moeite hebt met het op je gas gaan na een bocht, omdat de achterkant van de auto bijvoorbeeld wegglijdt dan kun je deze ook iets lager zetten voor een race. Dit geeft de auto meer stabiliteit wanneer je op je gas wilt gaan. Vaak ligt dit percentage voor een race setup tussen de 53% en 60%.
Off throttle heeft invloed op de rijbaarheid van de auto tijdens het ingaan van de bocht en midden van een bocht. Deze zet je vaak voor een race 1 tot 2 procent hoger om je auto meer stabiliteit te geven. Als je dit niet doet wil het tijdens een race vaak voorkomen dat je auto te veel roteert en dat je hierdoor veel tijd verliest omdat je met de auto aan het vechten bent.
Hoe de ophangingsconstructie werkt voor een race setup
We kunnen hier een heel verhaal vertellen over wat het is en wat het doet, maar deze zet je eigenlijk altijd op rechts, rechts, links, links. Hier hoef je voor de rest niks meer aan te doen, omdat dit bijna altijd de beste optie is voor F1 22.
Ophanging: time trial setup vs. race setup
De ophanging is verantwoordelijk over hoe de auto voelt over hobbels, kerbs en in het algemeen hoe soepel de auto rijdt door de bochten. Als je de ophanging op de juiste manier aanpast dan merk je een enorm verschil als je rijdt over het circuit. Dit heeft een gigantisch positief effect op jouw snelheid tijdens een race.
Het veranderen van je ophanging van een time trial setup naar een race setup is niet voor elk circuit hetzelfde. Vaak zie je wel hetzelfde terugkomen, namelijk: de achterkant van de anti-rollbar en ophanging 1 tot 2 kliks lager zetten. Dit ook weer om de achterkant van de auto iets meer stabiliteit te geven.
De voorkant van de ophanging kun je vaak hetzelfde laten of 1 klik lager zetten. Om zo weer iets meer rotatie te krijgen in de auto. Want de hele tijd probeer je iets meer stabiliteit te creëren. Als je merkt dat de auto te stabiel is en je deze moeilijk kan insturen voor een bocht dan kun je de voorkant van de ophanging en anti-rollbar 1 klik lager zetten.
De rijhoogte verhoog je vaak aan de achterkant met 1 klik, zodat je ook hier weer iets meer stabiliteit creëert. Je merkt al dat dit een beetje de trend is in F1 22, stabiliteit creëren aan de achterkant. Dit is ook het lastigste onderdeel van de game. Je kunt de achterkant van de auto zo gemakkelijk verliezen en hierdoor achterstevoren staan. Daarom wil je hier zoveel mogelijk stabiliteit inbouwen.
Verander je de remmen voor een race setup in F1 22?
Hier hoef je eigenlijk niks te veranderen. Deze kun je altijd hetzelfde laten staan, zowel tijdens het tijdrijden als voor een race. Dit betekent dat de remmen altijd op 100% en 50% staan.
Bandenspanning cruciaal voor een goede race setup
Hoe verander je een time trial setup naar een race setup? De banden verschillen vaak enorm tussen tijdrijden en een race in F1 22. Vaak zie je dat de bandendruk in time trial vol staat, of dat de achterkant vol staat. Dit gaat absoluut niet werken tijdens een race, want je banden zijn na 2 rondes dan oververhit en dan ga je enorm veel tijd verliezen.
In F1 22 wil je dat je bandentemperatuur rond de 95 graden ligt. Als dit je lukt dan krijg je de meeste grip van de banden. Op veel circuits betekent dit een bandenspanning van helemaal links voor de voorbanden en 1 klik van links voor de achterbanden. Maar merk je dat jouw bandentemperatuur te laag blijft, dus onder de 95 graden, dan verhoog je bandenspanning steeds met 1 klik tot je de gewenste temperatuur bereikt.
Na het lezen van dit artikel hoopt High Level Simracing dat jij antwoord kan geven op de vraag: hoe verander je een time trial setup naar een race setup. Heb je hier toch nog vragen over dan kun je altijd nog contact met ons opnemen via Facebook, Instagram of onze contactpagina.