Meteen naar de inhoud

5 tips om te remmen zonder ABS in F1 22

In dit artikel gaan we je leren hoe je goed kunt remmen zonder ABS te gebruiken. Remmen is natuurlijk een belangrijk onderdeel om veel tijd te winnen in F1 22 en als je moeite hebt om de auto af te remmen zonder de banden te blokkeren, dan gaan deze tips jou helpen om ABS uit te zetten en sneller te rijden in F1 22. Lees nu snel onze 5 tips om te remmen zonder ABS in F1 22. 

Tip 1: Hoe werkt ABS in F1 22

Het antiblokkeerremsysteem (ABS) is een assists dat is ontworpen om je te helpen tijdens het remmen. Wanneer je voorwielen blokkeren, kun je de auto minder goed de bocht insturen. ABS helpt voorkomen dat je voorwielen blokkeren door de remdruk te regelen op het moment dat je wielen beginnen te blokkeren. Wanneer het systeem opmerkt dat de banden gaan blokkeren, laat het automatisch de remdruk los. Wanneer de wielen weer beter rollen verhoogt het automatisch ook weer de remdruk zodat de auto afremt.  

Waarom zou je dan zonder ABS willen rijden? Heel simpel: je hebt door ABS uit te zetten meer controle over de auto. Door volledige controle over de auto te hebben ben je over het algemeen sneller en daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk assists uit te zetten.

Tip 2: ABS en grip van de banden

Als je zonder ABS wilt rijden dan is het belangrijk om te begrijpen hoeveel grip een band heeft. Elke band heeft namelijk een bepaalde hoeveelheid grip. De rode band heeft over het algemeen meer grip dan een harde band als het droog is. En de hoeveelheid grip verandert continu vanwege een aantal factoren, namelijk je snelheid en stuurbewegingen. Als je te agressief bent met een van deze twee dan is de kans groot dat er een wiel gaat blokkeren. Rem je bijvoorbeeld te hard en te lang dan is de kans groot dat er een wiel gaat blokkeren en je de bocht voorbij vliegt. Dit is natuurlijk erg vervelend want hierdoor verlies je veel tijd. Daarom is het belangrijk om niet te lang te hard te remmen, maar ook om niet vol te remmen en insturen tegelijkertijd want dan gaan je voorwielen blokkeren. Hoe je dit goed kunt doen is door middel van een remtechniek genaamd trailbraking en hier komen wij later in dit artikel nog op terug.

Daarnaast is de hoeveelheid grip afhankelijk van hoe snel je rijdt. Rij je met hoge snelheden dan drukt de downforce de auto in de grond waardoor je banden meer grip hebben en je ook harder kan remmen. Als je langzamer rijdt heb je minder van deze downforce en kun je net zo hard remmen, maar niet zo lang als op hoge snelheden. Anders gaan je banden blokkeren. Gelukkig hoef je met een lagere snelheid ook minder lang en hard te remmen want de auto hoeft maar van een minder hoge snelheid af te remmen. En om op de juiste manier te remmen kun je zoals we eerder al hebben genoemd trailbraking toepassen. Trailbraking is onze volgende tip in onze 5 tips om te leren remmen zonder ABS.

Tip 3: Trailbraking als belangrijkste remtechniek

Het grootste probleem en de reden waarom de meeste simracers ABS gebruiken is het afremmen van de auto zonder je wielen te blokkeren. Veel simracers weten niet hoe je kan remmen en in te sturen voor de bocht zonder de wielen te blokkeren. De beste en snelste manier hoe je dat kan doen in F1 22 is door middel van trailbraking. Hoe werkt dit precies? Trailbraking is een manier van remmen dat wanneer je begint met remmen je direct voor 100 procent remt. Wanneer de auto afremt en je gaat insturen voor de bochten dan verlaag je de druk op de remmen steeds meer naar 70, 60, 50 procent. Het verlagen van de druk op je remmen blijf je doen tot je in het midden van de bocht zit. Dit betekent dat je soms nog zelfs een beetje remt tot aan het midden van de bocht terwijl je vol aan het sturen bent. Door trailbraking toe te passen kun je later remmen en remmen zonder je banden blokkeren in F1 22.

Tip 4: Lay-out van het circuit

Een andere factor waar je rekening mee moet houden tijdens het remmen zonder ABS is de lay-out van het circuit. Wanneer een circuit vlak is en geen hoogteverschillen heeft dan hoef je hier natuurlijk veel minder rekening mee te houden. Maar op een circuit als Oostenrijk met veel hoogteverschillen heeft dit een grote invloed op de juiste manier van remmen. 

Als je remt voor een bocht met een hoogteverschil omhoog dan heb je meer weerstand van de weg die tegen de banden drukken. Hierdoor hebben de banden meer grip dan normaal waardoor je iets later kan remmen. Wanneer een circuit naar beneden loopt is dit echter het tegenovergestelde. Hierdoor kunnen je banden sneller blokkeren als je remt. 

Daarom is het belangrijk om altijd rekening te houden met de lay-out van een circuit. Je moet dan vaak eerder of later remmen om zo veel mogelijk snelheid mee te nemen door een bocht.

Tip 5: Je setup aanpassen

Als je merkt dat ondanks de eerdergenoemde tips je banden soms nog steeds blokkeren, dan kun je tot slot ook nog kijken naar je rembalans in de setup. Over het algemeen kun je deze in F1 22 altijd op 100% en 50% zetten. Dit is helaas niet zo realistisch, maar wel de snelste manier in deze game. Door je rembalans van 50% te veranderen naar 51 of 52 procent gaan je voorwielen minder snel blokkeren. Het veranderen van je rembalans is een van de meest effectieve manieren om ervoor te zorgen dat je banden niet meer blokkeren, maar probeer deze altijd op 50% te laten staan gezien dit de snelste manier is in F1 22. 

Ook de brake pressure kan je veranderen van 100% naar 99 of nog iets lager. Maar bij High Level Simracing raden wij je aan om dit in alle eerlijkheid nooit doen want hierdoor verlies je te veel tijd. Als je kijkt naar de setups op onze website dan zie je dat de rembalans altijd op 100% en 50% staat.  

Met deze 5 tips om te leren remmen zonder ABS gaat het jou absoluut lukken om zonder ABS te rijden in F1 22. Remmen zonder ABS wil je absoluut onder de knie krijgen, omdat het je de volledige controle over de auto geeft. Hierdoor is de kans groot dat je sneller wordt en dat je veel meer plezier krijgt met de game.