F1 23: Heb de perfecte race start in 3 simpele stappen
En we zijn terug! Mijn naam is Roberto en in deze video ga ik je uitleggen hoe je met deze drie simpele stappen de perfecte race start hebt in F1 23. De start van een race is een cruciaal moment waarmee je posities in enkele seconde kunt winnen of verliezen. Om je kansen op een succesvolle start in F1 23 te vergroten leg ik je in deze tips blogs uit hoe je de perfecte race start krijgt in F1 23. We gaan het in deze blog hebben over de voorbereiding, bespreken verschillende tips en technieken, maar ook hoe je in de regen de perfecte race start maakt. Laten we beginnen!
1. Warm je banden en remmen goed op tijdens de opwarmronde
Laten we meteen beginnen met één van de belangrijkste stappen om de perfecte start te maken. Deze stap gaat al in voordat de race begint, want tijdens de opwarm ronde is het belangrijk om je banden en remmen op de juiste temperatuur te krijgen. Hoe krijg je jouw banden op temperatuur tijdens de opwarmronde? Slingeren is een prima manier om je voorbanden op te warmen. Je achterbanden warm je het snelste op door burn outs te doen of door snel te accelereren. Focus je ook goed op de achterbanden want deze zijn enorm belangrijk om een goede tractie te krijgen bij de start. Probeer je banden rond de 95 graden te krijgen voor de perfecte race start.
2. Twee methodes voor het optimale toerental in F1 23
Je staat op de grid, de rode lichten gaan aan en je banden zijn perfect opgewarmd. Nu wordt het tijd om het optimale toerental te bereiken voor de perfecte race start. Het controleren van het toerental van je motor tijdens de start is essentieel. Een te hoog toerental kan leiden tot overmatige wielspin, terwijl starten met een te laag toerental kan resulteren in een trage start. Het optimale toerental bereiken kun je op twee verschillende manieren doen:
A. De eerste manier is om het optimale toerental te bereiken. Let op het toerental links naast de plek waar de versnelling staat. Hier kun je de toerental bekijken en voor een perfecte start in F1 23 wil je deze tussen de 9.000 en 11.000 toeren hebben. Dit betekent dat voordat de lichten aangaan, je door middel van gas te geven ervoor zorgt dat je rond dit toerental zit.
B. Zelf ben ik niet zo’n fan van deze methode en vind ik het makkelijker om te kijken naar mijn gas input. In de groene balk zie je hoeveel gas je geeft en hiermee probeer ik te mikken rond de 45% tot 50% gas input.
Als je dit voor elkaar krijgt voordat de lichten uitgaan dan ben je al een heel eind op weg voor de perfecte start in F1 23.
3. Optimaliseer tractie
Hoe krijg je de perfecte start in F1 23? Een goede start vanaf de lijn vereist maximale tractie. Daarom is het zo belangrijk om de banden goed op te warmen, zodat je wanneer de lichten uitgaan direct grip krijgt van de banden. Als de lichten uit zijn, geef je langzaam steeds meer gas en shortshift je vrij snel naar de derde versnelling. Vanaf de derde versnelling is ook het moment dat je voor het eerst volledig gas geeft. Doe je dit te vroeg dan is de kans groot dat je spint of wielspin hebt. In de derde versnelling zet je ook je ERS aan om jezelf zoveel mogelijk snelheid mee te geven het rechte stuk op.
4. Automatisch schakelen tijdens de racestart
Shortshiften is een techniek die je kunt gebruiken als je zelf schakelt. Als je automatisch schakelen aan hebt staan dan kun je natuurlijk niet shortshiften. Gelukkig is dat niet erg en kun je nog steeds deze stappen gebruiken voor een optimale racestart. Dankzij de wat kortere versnellingen in F1 23 betekent dit nog steeds dat je erg snel in de derde versnelling zit en vanaf dat moment geef je 100% gas en zet je voor het eerst je ERS aan.
5. Tractiecontrole tijdens de start
Heb je tractiecontrole aan tijdens de start, dan wordt de start alleen maar makkelijker. Ook hier blijven de eerste stappen nog steeds hetzelfde. Dus rond de 50% gas geven of tussen de 9.000 – 11.000 toeren mikken en wanneer de lichten uitgaan kun je al vanaf de tweede versnelling volledig op je gas gaan. Zelf zou ik nog wel pas vanaf de derde versnelling ERS aanzetten. Dit zorgde ervoor dat mijn tractie optimaal bleef en dat ik geen last kreeg van wielspin.
6. Hoe krijg je de perfecte race start in de regen
Wil je de perfecte start maken in een race als het regent? Dan zijn er twee dingen die je anders moet doen dan wanneer het droog is. De eerste verandering is het ideale toerental. Probeer in natte omstandigheden te mikken op toerentallen laag in de 8000. De tweede verandering heeft te maken met wanneer je vol gas kan geven. In droge omstandigheden doe je dat vanaf de derde versnelling, maar als het regent wacht je iets langer en schakel je een versnelling hoger voordat je vol gas geeft. Afgezien van deze veranderingen blijft al het andere waar we het in deze blog over hebben gehad hetzelfde.
John Doe
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor