Sneller worden in F1 23: 12 tips die je moet gebruiken
En we zijn terug! Mijn naam is Roberto en hier op High Level Simracing geef ik je 12 tips die je moet gebruiken om sneller te worden in F1 23. Of je nu een beginner of een ervaren simracer bent, deze tips zullen je helpen om meer snelheid te vinden. Heb jij meer tips om sneller te worden in F1 23, deel deze dan in de comments. Laten we beginnen!
1. Ga zo snel mogelijk op je gas
De snelste simracers zijn vaak degenen die het vroegst kunnen accelereren! Als je eerder gas kunt geven, heb je meer snelheid tot aan de volgende bocht. Dit betekent dat je vanaf het moment dat je gas geeft tot het moment dat je weer remt een hogere snelheid hebt dan je concurrenten. Dit kan je elke ronde een paar tiendes van een seconde aan voordeel opleveren.
De uitdaging om zo vroeg mogelijk op je gas te gaan zit hem in het controleren van de achterkant van de auto, want die heeft de neiging om te gaan glijden als je eerder gas geeft. Om dit tegen te gaan, kun je tegensturen. Hierdoor houd je de auto in een rechte lijn. Een nog betere aanpak is echter om ervoor te zorgen dat je stuur zo recht mogelijk staat wanneer je gas geeft. Door je stuur recht te houden tijdens het accelereren, lijn je de auto in een rechte lijn op uit de bocht en verklein je de kans op het wegglijden van de achterkant van de auto. Als je deze techniek eenmaal onder de knie hebt en effectief uitvoert, kun je veel tijd winnen. Het is belangrijk om te weten dat deze techniek vooral effectief is bij het uitkomen van langzame bochten en minder effect heeft bij het uitkomen van snelle bochten.
2. Race zo soepel mogelijk
Een soepele rijstijl is cruciaal in de Formule 1-auto’s van tegenwoordig. De nadruk op soepel rijden komt voort uit de wens om de levensduur van de banden te maximaliseren en ze binnen het ideale temperatuurbereik te houden. In F1 23 is het optimaal om de banden temperatuur rond de 95 – 100 graden te houden. Als de temperatuur in je banden hoger wordt door te wild te rijden, zoals het blokkeren van je banden of met wielspin accelereren uit de bochten, gaan je banden snel achteruit, wat leidt tot snelheidsverlies tijdens een race.
Als je last hebt van blokkerende banden of wielspin bij het uitkomen van de bochten, dan betekent dit vaak dat je over de limiet aan het rijden bent. Door dit te doen verlies je enkel meer tijd, want vaak verrem je jezelf dan voor een bocht of spin je tijdens het uitkomen van de bocht. Dus probeer altijd de auto onder controle te houden en zo soepel mogelijk te rijden.
3. Verander je mindset
Als je sneller wilt worden in F1 23, is het hebben van de juiste mindset enorm belangrijk. Om de snelste te zijn over een ronde, races te winnen en kampioenschappen te behalen in MyTeam, Career Mode of online (league) races, is het cruciaal om snel én constant te zijn. Door foutloos en snel te rijden in elke race, neemt de kans dat je als winnaar uit de bus komt aanzienlijk toe.
Om dit te bereiken, moet je fouten en onnodige straffen vermijden, denk hierbij aan drive-through penalties of een valse start. Bovendien is het essentieel om voorzichtig te zijn en geen onnodige risico’s te nemen. Weersta de verleiding om in te halen in onmogelijke bochten of voor een enorme divebomb te gaan. Elimineer in plaats daarvan onnodige risico’s en wees klinisch, vastberaden en toon geduld als je de tegenstander wil inhalen. Want als jij sneller bent dan is het slechts een kwestie van tijd voordat je jouw tegenstander kunt inhalen.
4. Binnen de lijntjes kleuren
Track limits spelen een cruciale rol in F1 23 en kunnen letterlijk het verschil maken van een paar seconden. Als je de track limits drie keer overschrijdt in een race, krijg je een tijdstraf van 3 seconden. Als dit nog een keer gebeurt, komen er nog eens drie seconden bij, waardoor je totale straf op 6 seconden komt te staan. Deze snelle opeenstapeling van extra seconden kan dit leiden tot het verliezen van meerdere posities op het circuit. Het is dan ook een kunst om snel te kunnen rijden in de F1 23 en tegelijkertijd binnen de lijntjes te kleuren.
Deze kunst kun je een stuk beter beheersen als je weet hoe streng de track limits zijn voor elke bocht. Want de track limits zijn niet op elk circuit even streng en sommige bochten kun je flink afsnijden, zoals de chicane op Miami. Terwijl je op andere circuits voor sommige bochten al een waarschuwing krijgt als je een millimeter buiten de baan komt. Door de mogelijkheden om bochten af te snijden binnen de vastgestelde limieten van het circuit te maximaliseren, kun je je snelheid in F1 23 aanzienlijk verhogen.
5. Gebruik je ERS slim en effectief
Een effectieve manier om je snelheid in F1 23 te verhogen is door gebruik te maken van je ERS (Energy Recovery System). Het is echter belangrijk om je ERS-gebruik verstandig te controleren om te voorkomen dat je jouw ERS onnodig gebruikt en dat het snel leeg raakt.
Met het onnodig gebruiken van je ERS bedoel ik dat je het activeert wanneer dat eigenlijk niet nodig is, zoals op een recht stuk wanneer je niet probeert om buiten de DRS te komen, of iemand probeert in te halen, of je positie probeert te verdedigen. Door dit overhaaste gebruik van het ERS systeem gaat je energie snel verloren, wat resulteert in tijdverlies over een langere raceafstand.
Voor optimaal gebruik van je ERS moet je het strategisch inzetten, vooral bij het uitkomen van langzame bochten. Door je ERS bij het uitkomen van een bocht kort aan te zetten, kun je sneller uit de bocht accelereren en veel tijd winnen op het daaropvolgende rechte stuk. Met deze aanpak hou je ook veel meer ERS over, zodat je deze gedurende de race langer en vaker kunt gebruiken.
Natuurlijk zijn er situaties waarin je jouw ERS wel op het rechte stuk moet gebruiken. Bijvoorbeeld als je iemand wil inhalen, je positie wil verdedigen of wanneer je iemand buiten een seconde wil rijden, zodat deze geen voordeel meer heeft van je DRS. Als je erin slaagt om een tegenstander uit je DRS te houden, kan dat de race een stuk makkelijker maken.
6. Automatisch schakelen... uitschakelen
Mijn zesde tip om sneller te worden in F1 23 is door automatisch schakelen uit te schakelen. In deze uitleg zal ik geen andere assists bespreken, omdat ik niet wil dat dit een tip wordt waardoor je sneller wordt door assists uit te zetten. Maar voor automatisch schakelen maak ik een uitzondering. Ik begrijp dat manueel schakelen in F1 23 een uitdaging kan zijn. Helemaal als je speelt met een controller. Maar het is nog nooit zo belangrijk geweest om automatisch schakelen uit te zetten als in F1 23. Het spel heeft de neiging om de verkeerde versnelling te kiezen voor bochten waardoor je veel tijd verliest. Om dit tegen te gaan, is het sneller om handmatig te schakelen. Hierdoor heb je volledige controle over de auto en kun je ook beginnen met technieken zoals shortshiften. Om ervoor te zorgen dat je als coureur bij het accelereren niet je auto onder je weg laat glijden, ga je shortshiften. Dit doe je vooral tussen de versnellingen één en vier waarin je sneller omhoog schakelt dan de optimale toeren. Door deze techniek toe te passen kun je sneller en meer gas geven waardoor je veel tijd wint. Als je meer wil weten over shortshiften, hou dan de website van High Level Simracing de komende periode in de gaten. Ik zal hier nog veel meer tips geven over verschillende racetechnieken in F1 23!
7. Kijk je eigen video opnames terug
Hoewel het misschien niet de meest spannende tip op deze lijst is… althans niet in de slaapkamer, kan het terugkijken van je eigen opnames onschatbare inzichten voor verbetering opleveren. Maak er een gewoonte van om je races of hotlap op te nemen en later terug te kijken. Concentreer je tijdens het afspelen op belangrijke aspecten zoals rempunten, moment van insturen, versnelling waarin je rijdt of je racelijn.
Door het terugkijken van je eigen opnames vallen al snel verbeteringen op waarmee je veel tijd kunt pakken. Door te experimenteren met andere rempunten, moment van insturen of een andere versnelling kun je veel tijd winnen in een rondje.
8. Informatie is de sleutel tot succes
In F1 23 rijden de meesten van ons zonder de luxe van een engineer, en daarom is het verzamelen van informatie cruciaal om een beeld te krijgen van het totale plaatje. Met deze informatie blijf je op de hoogte van je omgeving en de acties van je concurrenten. Tijdens de race kun je waardevolle informatie verzamelen met de hulpmiddelen op je scherm, zoals de minimap en delta-tijden.
Ik raad je aan om de minimap op volledige weergave te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld concurrenten volgen die een undercut proberen. Door de minimap te bekijken, kun je inschatten of je tegenstander achter iemand terechtkomt met versleten banden en hierdoor tijd gaat verliezen of dat je concurrent vrij baan heeft om een snelle ronde te rijden. Gebruik deze informatie om te bepalen wat jij gaat doen tijdens je race.
Maak voor je strategie ook gebruik van de pitstop functie in F1 23. Deze laat zien op welke positie je terugkomt op de baan op het moment dat je een pitstop gaat maken. Deze functie kan je goed gebruiken om bijvoorbeeld te checken of je vlak achter iemand terug komt op de baan. Als dit het geval is, dan kun je ervoor kiezen om nog een paar rondes door te rijden om zo voor degene op de baan uit te komen.
Daarnaast kun je de delta-tijden gebruiken. Delta-tijden geven een nuttige indicatie van het tempo om je heen. Zijn er coureurs die achter je rijden en mogelijk binnen een seconde komen, of ben je jouw voorsprong gestaag aan het uitbreiden? Houd daarom de delta-tijden goed in de gaten om de dynamiek van de race te peilen en je strategie daarop aan te passen.
Verder is het cruciaal om op de (rode) pijlen te letten als een concurrent vlak achter of naast je rijdt. Door deze pijlen in de gaten te houden, kun je je bewust blijven van de positie van je tegenstander en je auto proactief positioneren om je positie te verdedigen.
Door gebruik te maken van deze informatie op je scherm kun je goed geïnformeerde beslissingen nemen, je prestaties maximaliseren en je positie in F1 23 effectief verdedigen.
9. Haal strategisch in
Niet elke bocht in F1 23 is ontworpen om in te halen, dus het is belangrijk om dit ook niet in elke bocht te proberen. Concentreer je in plaats daarvan op de bochten op elk circuit waar inhalen mogelijk is zonder dat je veel tijd gaat verliezen. Laten we Oostenrijk als voorbeeld nemen. Hoewel je technisch gezien kunt proberen in te halen in bocht 1, is dat niet de meest gunstige optie. De bocht is smal en wordt met hoge snelheid genomen, waardoor zowel jij als je concurrent vaak veel tijd verliezen. Een slimmere strategie is om in de DRS te blijven en je inhaalpoging te plannen voor bocht 3. Voor deze bocht moet je harder remmen, waardoor het een betere en makkelijkere plek is om in te halen. Op deze manier neem je minder risico en verlies je minder tijd. Bijna elk circuit heeft een of twee bochten die voldoende inhaalmogelijkheden bieden zonder al te veel risico’s te nemen. Als je deze bochten herkent en er strategisch op inspeelt, vergroot je je kansen op een succesvolle inhaalactie en minimaliseer je de kans op tijdverlies.
10. Hoeveelheid brandstof bepalen
Tijdens het begin van een race in F1 23 kun je meteen al een belangrijke beslissing nemen, namelijk het bepalen van de hoeveelheid brandstof die je mee wilt nemen voor een race. Daarom adviseer ik je om aan het begin van de race altijd voor minder brandstof te kiezen. Maar hoeveel minder? Het is belangrijk om voor de race wat tests uit te voeren en het goede nieuws is dat dit niet veel tijd hoeft te kosten.
Rijd tijdens je test een paar rondjes over het circuit terwijl je je brandstofverbruik in de gaten houdt. Door te noteren hoeveel brandstof je elke ronde verbruikt, kun je de totale hoeveelheid berekenen die je nodig hebt voor de race door dit te vermenigvuldigen met het aantal ronden. Ik durf te wedden dat je meestal minder brandstof nodig hebt dan wat het spel in eerste instantie aanbeveelt. Deze aanpak bespaart niet alleen gewicht, maar zorgt ook voor een hogere snelheid. En dat is precies waar we ons in deze video op richten: sneller worden in F1 23.
11. Maak het verschil op versleten banden
Wil je sneller worden in F1 23? Dan is het belangrijk om te leren racen op versleten banden. Vaak kom je simracers tegen die een snelle ronde eruit kunnen persen op mooie, nieuwe en verse banden. Maar als die banden slijten en ze hun grip verliezen, vallen ze als een baksteen in de ranglijst naar beneden. Dit biedt je een waardevolle kans om tijdens een race het verschil te maken. Hoe? Door de kunst te beheersen om een sterk race tempo te behouden op versleten banden.
De sleutel om dit te bereiken ligt in het rijden met finesse. Rem ietsjes eerder voor de bocht, stuur soepeler in en geef geleidelijk meer gas tijdens het uitkomen van een bocht. Door een soepele rijstijl te hanteren, haal je het maximale uit je versleten banden. Om in dit aspect uit te blinken, is het cruciaal om tijd te besteden aan het oefenen op het racen met versleten banden. Naarmate je meer ervaring opdoet en je vaardigheden verbetert, kun je het snelheidsverschil tussen jezelf en de rest van het veld vergroten op versleten banden.
12. Koop een racestuur
Ik begrijp dat het aanschaffen van een racestuur niet voor iedereen haalbaar is, maar als het binnen je mogelijkheden ligt, raad ik je aan om een stuurtje te kopen als investering om je prestaties in F1 23 te verbeteren. Het kan even duren voordat je net zo snel bent met een stuurtje als dat je was met een controller, maar de voordelen zijn de moeite waard.
Als je eenmaal vertrouwd bent met een racestuur, zul je een aanzienlijke verbetering merken in je snelheid en consistentie in vergelijking met een controller. De verbeterde controle en precisie die een racestuur biedt, kan een aanzienlijk verschil maken in je algehele rijervaring.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hoef je voor de aanschaf van een racestuur niet heel veel geld uit te geven. Je kunt racesturen met pedalen van goede kwaliteit vinden voor ongeveer 200 euro. Als je niet zeker weet welk stuur je moet kopen, check dan onze “Top 10 racesturen“. Of je nu een beginner bent of een ervaren sim racer, er zijn opties beschikbaar die passen bij jouw behoeften en budget.
Deze tips zijn mogelijk gemaakt door