Meteen naar de inhoud

F1 22 Bahrein Setup

Hierbij deel ik mijn F1 22 Bahrein setup die ik heb gebruikt tijdens mijn league race op Bahrein. Ondanks dat de race niet geheel volgens plan ging was het resultaat en de setup erg goed! Deze setup zal ik nu met je delen in onderstaande video, laten we beginnen.

Voor mijn F1 22 Bahrein setup heb ik gekozen voor een setup met iets meer topsnelheid. De reden dat ik hiervoor heb gekozen is omdat ik iets meer top snelheid wil hebben voor het geval dat ik anderen zou moeten inhalen maar, ik wilde niet teveel vleugel verliezen, omdat ik dan wat balans in de bochten zou missen. In mijn latere setups zie je dat ik vooral wat duidelijker voor een bepaalde richting kies. Bijvoorbeeld door juist te kiezen voor meer snelheid in de bochten en een hogere downforce. Of juist het tegenovergestelde en kies ik voor wat meer snelheid op de rechte stukken. Mijn F1 22 Bahrein setup zat een beetje in het midden, omdat ik hier geen stabiliteit wilde verliezen, maar ook echt niet te veel wilde inleveren op de rechte stukken.  

Aerodynamica

Zoals je nu kunt zien heb ik gekozen voor 23-21 vleugels. Door hiervoor te kiezen had ik dus iets meer topsnelheid dan de meeste mensen op dit circuit. Daarnaast had ik met deze afstelling genoeg rotatie door de bochten en was de achterkant nog steeds stabiel. Dit was voor mij een van de belangrijkste punten voor Bahrein. Met name met de lange doordraaiers die je hier hebt wil je vroeg op je gas gaan zonder de achterkant te verliezen. Zoals al eerder gezegd is stabiliteit voor mij de key op dit circuit en daarom heb ik gekozen voor 23-21.

Versnellingsbak

Het differentieel heb ik op 55% en 52% staan. En dit is iets anders dan wat je ziet bij mijn meeste setup video’s waar on throttle vaak op 60 procent staat. Bahrein is een circuit wat vrij lastig is voor de banden, daarom heb ik deze iets lager gezet. Uitkomen van de langzame bochten wilde ik, vooral niet met versleten banden, het risico lopen dat ik de auto zou kwijtraken of dat ik veel wielspin zou hebben. Daarom heb ik deze iets lager staan en op 55% gezet. Wil jij iets meer tractie, dan kun je deze ook weer verhogen richting de 60%. Maar houd dan wel rekening met het extra risico.

Dan off throttle, deze heb ik op 52% staan. Dit is ook anders dan in de meeste setup video’s. En ook hiervoor heb ik gekozen voor balans in de auto. Door de off throttle te verhogen zorg je ervoor dat de auto iets meer onderstuur krijgt tijdens het insturen en halverwege de bocht. Dit zorgt er dus voor dat de auto wat minder snel weg wil glijden en dat vind ik op Bahrein ideaal. Bijvoorbeeld in bochten twee, vier, vijf, zes en zeven. Tijdens deze bochten ben je niet altijd op je gas aan het gaan, vandaar de term off throttle, en door deze net te verhogen naar 52% was de auto voor mijn gevoel meer in balans. Als ik deze lager had staan had de auto voor mijn gevoel te veel rotatie waardoor ik te veel last zou krijgen van overstuur.

Ophangingsconstructie

Camber en toe, die heb ik tot nu toe altijd op rechts, rechts, links, links staan. Volgens mij kan je hier wel een klein beetje profijt uithalen om echt de laatste duizendste van een seconde te winnen door rear camber of door wat toe toe te voegen. Maar ik vind rechts, rechts, links, links op bijna elk circuit heerlijk rijden en daarom heb ik hier ook voor gekozen bij mijn F1 22 Bahrein setup.

Ophanging

Dan de ophanging en deze is vrij bijzonder in mijn F1 22 Bahrein setup! Deze heb ik staan op 1-1, 1-1 en 7-6. Ik zal beginnen met de suspension en anti rollbar. Deze staan dus op 1-1 en dit heeft als doel om zoveel mogelijk rotatie te creëren aan de voorkant, maar ook om de achterkant zo stabiel mogelijk te houden. Want des te lager je de voorkant van de suspension en anti rollbar zet, des te meer rotatie je hebt aan de voorkant. De auto stuurt dus beter en puntiger in. Met de achterkant is dit precies het tegenovergestelde. Zet je deze op 1, dan creëer je zoveel mogelijk onderstuur. Zet je de achterkant op 11, dan heb je hier zoveel mogelijk rotatie gecreëerd.

Daarnaast als je het lager zet ligt de auto ook beter over de kerbs, hobbels in de weg en heb je een iets betere bandenslijtage.

De rijhoogte staat op 7-6. Als ik deze iets lager had staan vond ik dat de auto al snel bottomde over de kerbs. Met name bij het uitkomen van bocht 7. Met deze rijhoogte voorkom ik dat, helemaal met een volle tank, en daarnaast gaf het mij ook nog iets meer stabiliteit door de bochten. Zoals je al merkt is deze setup gefocust op snelheid op de rechte stukken en stabiliteit. In toekomstige setups merk je dat ik vooral meer snelheid door de bochten wil hebben of juist een wat hogere topsnelheid. Daarin is de ophanging en rijhoogte ook een erg belangrijk onderdeel waar je mee kunt spelen om je setup te tweaken.

Remmen

De remmen staan op 100 en 50 procent en dan tot slot de banden!

Bandenspanning

Deze heb ik staan op 23,0 voor en 21,2 achter. Op deze manier waren zowel de harde als medium band rond de 94, 95, 96 graden. Dit vind ik ideaal voor een race in F1 22. In vroegere games wilde ik deze iets hoger hebben, maar in F1 22 vind ik mid 90 ideaal als temperatuur voor mijn banden tijdens een race.

Dit was mijn F1 22 Bahrein setup. Ik hoop dat deze setup jou heeft geholpen! 

Deze racesetup is mogelijk gemaakt door RDF PLAYS